Från tom duk till färdig tavla

När jag arbetar med en tavla tar jag ofta kort för att dokumentera processen och jag tänkte att det kanske vore kul att visa hur det kan se ut från scratch till färdig tavla. Jag tycker själv det är intressant att se hur bilden utvecklas och växer fram till slutprodukten och att kolla hur jag utvecklas i mitt måleri från tavla till tavla. För att visa hur det kan gå till har jag två olika exempel.

Det första är ett självporträtt i akryl på uppspänd canvasduk. I det här fallet är det ett porträtt i närbild, men metoden funkar lika bra om man ska måla helkroppsporträtt också. Det första jag gör när jag målar ett porträtt är att markera ut de viktigaste dragen som riktlinjer. Här brukar inte jag bry mig så mycket om ifall det är rätt färger utan det är mest för att komma igång; att skissa och bygga upp en grund. Sedan börjar jag blanda till färger för att börja skulptera ansiktet.

     

     

Sedan börjar jag markera starka kontraster för att skapa kindben, mer utmärkande mun och liknande; här försöker jag få till ansikts- och karaktärsdrag. Slutligen skulpterar jag ansiktet ytterligare och lägger till reflexer på till exempel ögonen och munnen. Bakgrunden brukar jag göra lite olika beroende på hur intensiv jag vill att tavlan ska vara. I detta fall valde jag en mörk färg för ett mer dramatiskt intryck. Jag använder aldrig svart när jag målar för det tycker jag ger ett platt intryck, så istället blandade jag till en mörkt brun med lite blått i. Om man använder svart eller inte är mest en smaksak. När jag målar med akrylfärger brukar jag tycka att det är bäst att använda penslar med nylonborst, för de har så bra stuns i sig, speciellt när jag ska måla väldigt detaljerat.

Nästa exempel är en landskapsmålning i olja, också på uppspänd canvasduk. När jag börjar med en landskapsmålning går jag tillväga på ungefär samma sätt som när jag målar porträtt. Jag märker ut de viktigaste linjerna som jag ska utgå ifrån. Här är det viktigast att vara noga med horisonten, annars är det lätt att det ser rörigt ut, resten märker jag ut som stora fält av färg. Det första lagret färg tunnar jag ut ganska mycket med linolja för att det ska torka fortare. Sedan börjar jag bygga på med mer tjockare färg och blandar fler nyanser. Färgen till skuggorna är en blandning av blågrönt och brunt för att skapa ett djup.

     

     

Landskapsmålningar brukar jag inte göra lika detaljerat som porträtten, utan fortsätter med mina färgfält och bygger på med ännu mer färg för att skapa textur. Beroende på vad jag målar använder jag olika penseldrag; grässtrån försöker jag göra i streck, medan om jag målar en buske så kan jag dutta på färgen istället. För att avsluta målningen brukar jag även här markera reflexer; märka ut vissa grässtrån eller grenar med en smal pensel. En sak som också kan göra skillnad när man målar landskap är att vid varje lager färg du lägger på börja längst bak med himlen och avsluta i förgrunden för att särskilja de olika skikten.

Detta är ju såklart bara hur jag brukar gå tillväga, men förhoppningsvis kan det kanske vara till hjälp för någon.

Julia

Annonser
Categories: Inspiration, Tavlor | Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , | 2 kommentarer

Inläggsnavigering

2 thoughts on “Från tom duk till färdig tavla

  1. Mamsilams:)

    Jättefint! 🙂 Är också så imponerad av hur väl du besklriver processen!
    Kram!<3<3<3

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Blogga med WordPress.com.

%d bloggare gillar detta: