Papperspärlor

Nu har vi äntligen fått lite ordning på arbetsrummet här hemma! Jag ska bara få upp en hylla ovanför skrivbordet, sen är min pysselverkstad fulländad! Jag har precis kommit igång med pysslandet igen och i detta inlägg tänkte jag dela med mig av en liten tutorial jag satt ihop om hur man enkelt kan göra sina egna beads (pärlor) av papper som man kan använda till kort, dekorera ramar eller helt enkelt som smycken.

Steg 1:

Det första du behöver göra är att välja papper. Ju tunnare papper du har desto tätare packade kommer pärlorna att vara. Antingen kan du använda samma papper som när du pysslar eller använda vanligt kopieringspapper och dekorera det själv – till exempel stämpla det – eller så går det lika bra med papper från en tidning. Välj bara ut en sida med en fin färg eller mönster du tycker om. När du har valt papper ritar du upp och klipper ut en triangel som den på bilden (nedan till vänster). Bredden på den bredaste delen av triangeln avgör hur bred pärlan kommer vara och hur lång remsan är avgör hur tjock den blir. Testa lite olika och se vad du tycker blir finast.

     

När du har klippt ut remsan är det dags att börja rulla papper. På bilden (ovan till höger) har jag använt dubbelhäftande tejp för att göra det lite enklare och mindre kladdigare men det går lika bra med ett vanligt limstift eller liknande. Om du använder tejp placera den på sidan du vill ha utåt och om du limmar, rulla upp en bit på pinnen först och limma sen så pappret inte fastnar på pinnen.

Steg 2:

När du ska rulla pappret är det enklast att använda en vanlig blompinne eller cocktailpinne att rulla på. Börja med den bredaste delen och rulla tätt.

     

När du har kommit så långt att du bara har sista biten kvar är det lättaste sättet att få änden att fästa att stryka på lite lim och sen rulla upp det sista.

Steg 3:

När den är färdig kan man låta den vara som den är eller lacka den för bättre hållbarhet. Som lack brukar jag använda ett 3D-lim, Glossy Accents, som jag har när jag pysslar, men du kan också använda vanligt genomskinligt lim, decoupagelack, eller varför inte genomskinligt nagellack?

          

Om man vill variera sig lite finns det lite olika sätt att göra pärlor. Här är tre förslag som kan bli ganska olika beroende på bredden och längden på remsan:

     

     

     

Nu är det bara att börja experimentera med färg och form!

Julia

Categories: Dekorationer, Inspiration, Pyssel | Etiketter: , , , , , | 16 kommentarer

Inläggsnavigering

16 thoughts on “Papperspärlor

  1. Mamsilams;)

    Man får verkligen skaparinspiration av att läsa här:)
    Du gör det så fint!
    Kramar!<3<3<3

  2. ÅÅ, fina! Tänk om jag hade tid att pyssla med sånt där! Nu blir jag lite avis.

    • Taack 🙂 ja, du är välkommen hem till oss nån gång, så kan vi pyssla lite, el måla 🙂

      • Å, vilket erbjudande! Jag är nog mer på nivån komma hem till er och dricka en kopp te, inte mycket tid och energi över nuförtiden… Har du förresten funderat på att boka plats till nån julmarknad eller nåt. Du gör ju så fina grejer, jag tänker hantverk-marknad med det samma.

      • Okej, men det går också bra, har ju inte fått träffa den lille än så det vore kul 🙂 har inte ens tänkt på det! Vet inte vad jag skulle ha för grejer på en sån bara..

  3. Suuper fina.. det ser ut som små karameller där dom ligger. 😀 måste nog testa detta oxå 😀

  4. Sophia

    vad mycket man kan göra som man inte tänkt på, jätte fina 🙂

  5. Smarta pärlor måste jag säga och tack för tipset så klart! Jättefin och inspirerande blogg!

  6. Pingback: I höstens alla färger « Lilla Konstnären

  7. Moa

    Kul Idé!! Det blev verkligen fint!

  8. Pingback: Vintagekort med musiktema « Lilla Konstnären

  9. sicka fina grejor du gör… o vad kul att du gillar videon om big shot-maskinen…. ja, jag är lite förtjust i den med, skall jag be att få tala om :-).

  10. Pingback: Flera burkar « Lilla Konstnären

  11. Pingback: Pappersörhängen och en liten ask | Lilla Konstnären

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

