Hexagon-die

Hej!

För några veckor sedan köpte jag lite nya grejer och en av dem var en ny die med ett mönster av hexagoner. Det finns ju väldigt många olika dies att välja på och de är inte så billiga. Så när jag kollar efter en jag vill ha tänker jag på hur användbar den skulle vara, kan man använda den till många olika saker? Dies som skär ut saker som träd, djur eller något annat som är i en väldigt specifik form är inget jag köper i första hand eftersom de vid första anblick bara går att använda på ett sätt. Det går säkert att hitta något mer sätt att använda dem på om man funderar lite, men jag är mer intresserad av dies som skär ut sånt som cirklar och andra geometriska former eftersom man kan göra så mycket med dem. Hexagon-dien är en sån. Man kan göra roliga bakgrunder, egna dekorationer och liknande med den. På kortet jag ville visa idag använde jag både den positiva och negativa delen av det utstansade pappret.

Bild1   Bild2

Jag stansade ut samma mönster på två olika papper, ett i vit cardstock och ett mönsterpapper. På så vis kunde jag använda det vita pappret till ramen, som ser lite ut som ett hönsnät eller en bikaka. Sedan använde jag de utstansade hexagonerna från mönsterpappret som pusselbitar och pusslade helt enkelt dem på plats där de utstansade vita hexagonerna skulle ha suttit. Jag blandade lite och fyllde ut med vita hexagoner på några ställen och för att bryta av lämnade jag några luckor i mitten tomma. Genom att limma dit bitarna som i ett pussel istället för att till exempel sätta 3D-kuddar bakom gör att det blir en slät bakgrund, vilket ser väldigt häftigt ut om man ser kortet IRL. Jag fick idén från Jennifer McGuire som alltid är så påhittig. Hon har gjort många kort med den här tekniken, här är ett exempel.

Bakgrunden är häftig i sig bara, men jag ville ha en stadig grund för min text. Så först embossade jag en hälsning i guld på en bit vitt cardstock som jag klippte till så den skulle passa kortbasens storlek. Sedan klippte jag ut en bit mönsterpapper från samma paper pad som hexagonerna med rosor på så att den blev lite bredare på längden än cardstocken. Sedan höjde jag upp det vita pappret genom att fästa 3D-kuddar bakom. Jag placerade texten medvetet långt åt höger för att få plats med en liten dekoration på vänsterkanten.

Jag valde att färga in några rosor för att matcha bakgrundspappret och dekorerade dem med lite glitterlim. Sedan satte jag två brads längst ut i vänsterkanten i äppelgrönt för att ta fram även det gröna i bakgrundspappret och binda ihop allting och skapa balans. Som pricken över i:et ritade jag dit fejkstygn runt det vita pappret för att rama in min hälsning. Kortet gav jag till min systerdotter som fyllde år nyligen.

Hoppas ni har haft en härlig vecka hittills. Här rullar allt på som vanligt.

Kram Julia

Categories: Dekorationer, Inspiration, Kort, Pyssel | Etiketter: , , , , , , | 1 kommentar

Inläggsnavigering

One thought on “Hexagon-die

  1. Sååå snyggt! Verkligen proffsigt gjort! 🙂

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

