Pysselworkshop

Oj oj oj, det tog en vecka, men nu har jag återhämtat mig från förrförra helgens workshop! Det är tufft att vara lärare! Men samtidigt också väldigt roligt och givande. Min faster och hennes kompisar var det som ville lära sig lite mer om kortmakeri efter att ha sett ett kort jag gjorde till min fasters födelsedag i somras.

De kom hem till mig på förmiddagen, där jag hade förberett med ett helt bord fyllt av material och inspiration. När man precis börjar pyssla kan det kännas väldigt överväldigande med alla saker att välja på och då kan det vara skönt att ha riktlinjer att gå efter. Så därför hade jag knåpat ihop två kort som de fick återskapa med min hjälp. Så här såg korten ut:

Bild1  Bild2 Bild3  Bild4

När jag gjorde korten fick jag tänka bakvänt mot vad jag brukar när jag skapar. I vanliga fall tar jag det som det kommer och gör lite som jag tycker vart efter i processen. Men eftersom jag nu skulle förklara och visa varje steg av min process behövde jag klara ut allting i förväg. Därför började jag med att göra två skisser över hur jag ville att korten skulle se ut.

När jag sedan fått hem materialet jag beställt började jag fundera över vilka färger och mönster jag ville kombinera. Jag behövde också bestämma vilka tekniker jag ville lära ut och hur mycket av det jag ville lära ut jag kunde få med på ett kort. För som sagt är det bra att hålla allt så enkelt som möjligt så det inte blir för många saker att hålla reda på. Men så länge man tar allting steg för steg och i rätt ordning är delarna inte så svåra i sig att göra, bara man får vägledning. Det visade också mina elever genom att göra jättefina kort!

Här kommer lite bilder från dagen:

Bild5  Bild6 Bild7  Bild8 Bild9  Bild10

Även fast man nog skulle kunna sitta hur länge som helst och pyssla behövs det en paus ibland. Vi tog en tur till Ica och handlade lite lunch.

Bild11

Efter lunch satte vi igång med ny energi och första kortet blev avklarat!

Dock så går ju tiden väldigt fort när man har roligt så några i sällskapet behövde bege sig hemåt. En av dem stannade kvar och påbörjade andra kortet och sedan dök min kära mor upp och så satte jag henne i jobb också.

Bild12

Bild13  Bild14

Lite fika måste man ha när man jobbar så hårt!

Bild15  Bild16

Medan de andra höll på för fullt och satte ihop sina kort satt jag och lekte med lite överblivna pappersbitar och då blev det ett kort!

Bild17  Bild18

Andra kortet klart! Bra jobbat!

Bild19  Bild20

Måste också visa vilka fina presenter jag fick när de anlände, så härliga färger!

Det var en jätterolig dag och det vore jättekul att göra det igen! Så om detta låter som något du är intresserad av får du gärna kontakta mig på min mail: lillakonstnaren@outlook.com.

Kram Julia

Categories: Inspiration, Kort, Pyssel, Workshop | Etiketter: , , , , , | 1 kommentar

Inläggsnavigering

One thought on “Pysselworkshop

  1. Ida

    Å så skoj! Vad fint det blev! Å vilka vackra blommor.
    Kram!

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

