Hemmagjorda stenciler del 3 av 3

Hej allihopa!

Idag kommer den sista delen av min miniserie om stenciler! Om du missat de andra två delarna kan du kolla på dem här och här. Idag tänkte jag också visa ett kort, fast med en lite annorlunda teknik:

Bild5

Jag började som vanligt med bakgrunden och valde stencilen med triangelmönstret den här gången.

Bild1 Bild2

Jag placerade den på en bit vitt papper, tejpade fast den och baddade embossing inkpaden över tills det var täckt i ink. Sedan embossade jag med vitt pulver och då blev det som på bilder ovan till höger.

Bild3 Bild4

För att det embossade mönstret skulle synas tydligare färgade jag in pappret i fyra olika Distress Inks, från gult till rostigt rött. Mustard Seed, Wild Honey, Spiced Marmalade och Rusty Hinge. Jag applicerade färgerna så att de övergick i varandra för ett mer jämnare resultat. När jag var klar torkade jag av lite färg som fastnat på det embossade mönstret med en våtservett. Här får man vara försiktig bara så man inte kommer åt de färgade delarna av pappret då Distress Ink reagerar på vatten.

Bild5 Bild6

Så här blev mitt färdiga kort! Jag satte dit mitt mönsterpapper på en bit kraft-cardstock som jag satte direkt på kortbasen. Den bruna ramen runt det embossade pappret är ett band som jag har limmat dit med Glossy Accents. Jag kände att det inte behövdes så mycket dekorationer på detta kort och ville att mönstret skulle synas så mycket som möjligt. Så jag stämplade min text på ett papper och satte det på en liten bit kraftpapper och sedan på kortet. På O:et ritade jag dit ett litet peacemärke och sedan applicerade jag Distress Ink Rusty Hinge(samma färg som på bakgrunden och ordet ”LOVE”) på en bit vitt papper så det täckte och stansade ut ett litet hjärta. Det satte jag fast bredvid texten och fyllde i det med Glossy Accents för en 3D-effekt. Som pricken över i:et virade jag lite natursnöre runt toppen av kortbasen och knöt en rosett.

Det var sista delen av den här lilla serien. Ni som läser får jättegärna kommentera här under vad ni tycker om serien och om ni skulle vilja att jag gör en serie om något annat i framtiden. 

Kram Julia

Categories: Inspiration, Kort, Pyssel, Tutorial | Etiketter: , , , , , , , , , , , | 1 kommentar

Inläggsnavigering

One thought on “Hemmagjorda stenciler del 3 av 3

  1. Ida

    Det blev jättefint!! 🙂
    Kram<3

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

