Hemmagjorda stenciler del 1 av 3

Hej hej!

När jag pysslar får jag ofta kompromissa med mig själv. Det finns så väldigt många saker ute på marknaden, men man har ju bara råd med en pytteliten del. Därför brukar jag försöka göra så mycket jag kan själv, så som dekorationer och liknande. Idag tänkte jag därför visa hur man man kan göra egna stenciler med hjälp av några få saker som de flesta har hemma.

gthyuj Bild1

Den första stencilen jag testade var med ett ganska stort mönster, för jag ville se så det gick att få ett bra och relativt jämnt avtryck, eftersom det är en ganska tunn plast i jämförelse med de stenciler man kan köpa. Det går ju så klart att leta efter lite tjockare plats om man vill ha en stadigare stencil, men det här var vad jag hade hemma.

Bild3 Bild2

Det jag använde som mall när jag ritade mönstret var sådana där träbitar som man får med i en påse när man köper en uppspänd canvas. Vet inte exakt vad de är till för och har aldrig haft användning för dem. Ändå har jag sparat dem i tron att de någon gång ska komma till användning. Nu har jag använt dem till något i alla fall! Jag försökte att rita varje del så nära den andra jag kunde. Jag ville inte göra dem för tätt då jag var lite orolig över att spraymist el liknande skulle läcka under plasten. Bilden ovan till höger var första försöket till att använda min stencil. Jag sprayade med Heidi Swapp Color Shine i mint green. Jag blev nöjd med hur resultatet såg ut och fortsatte att experimentera med fler mönster.

Bild4 Bild5

Här klippte jag ut en liten rektangel ur pizzakartong som fick bli min mall för en tegelsten. Jag satte en bit dubbelhäftande tejp på baksidan av ”tegelstenen” för att den skulle sitta still när jag ritade konturerna runt den. Sen byggde jag upp min tegelvägg. Jag gjorde en rätt stor stencil så jag skulle kunna färga in en stor bit åt gången, eftersom jag förmodligen kommer använda denna främst till bakgrunder.

Bild6 Bild7

Här använde jag mig av mitten av linjalen på bilden ovan för att skapa mitt mönster.

Bild8 Bild9

Stencilen på bilden ovan till vänster är gjord med hjälp av samma linjal. Blomman är utstansad med hjälp av en handstans. Dock var det väldigt trögt att stansa ut plast, det gick med jag fick klippa ut det sista med saxen. Är osäker på om det sliter på stansen, men plasten skulle ju kunna fastna så om jag skulle göra detta igen skulle jag nog stansa ut en blomma i papper, ha den som mall över plastfickan och klippa ut blomman för hand.

Så det var de stenciler jag lyckades få till med endast några få hjälpmedel. I detta inlägg tänkte jag visa två exempel på hur man kan använda stencilerna. Först på en scrapbooksida:

Bild20

På denna sida byggde jag upp bakgrunden med två olika stenciler, mist och lite olika stämplar.

Bild10 Bild11

Först ville jag göra en snygg ram runt med rundade hörn. Hörnen gjorde jag med hjälp av en gammal chipboardbit som jag använde som mall och ritade runt och sedan klippte ett hörn som på bilderna ovan.

Bild12 Bild13

På bilden ovan till vänster ser ni hur ramen blev. Som grund för min layout använde jag ett brunt cardstock. Eftersom jag hade planerat att ha ganska mycket på bakgrunden tänkte jag att den skulle behöva en stadig grund. På bilden ovan till höger provar jag en av de mindre stencilerna. Här har jag lagt stencilen så att pilarna pekar mot mitten där jag planerade att sätta bilden sedan. För att det inte skulle komma något av sprayen på resten av sidan maskade jag av med lite kopieringspapper runt om.

Bild14 Bild15

Ett annat roligt sätt att använda samma stencil är att spraya färg på ena sidan av stencilen, vända på den och trycka ner den mot pappret. Det ger ett negativ av det ursprungliga stencilmönstret. På bilden ovan till höger använder jag en utstansad blomma som mask och applicerar Distress Ink runt för en häftig effekt.

Bild16 Bild17

Här är några bilder på den färdiga bakgrunden. När jag var färdig med stencilerna tog jag några stämplar och stämplade dem i olika färger.

Bild18 Bild19

Sedan var det dags att bygga upp sidan. Jag hade en idé om att jag ville använda remsorna jag hade kvar efter ett kort jag gjorde för ett tag sedan där jag hade stansat ut fjärilar i olika färger och placerat dem i regnbågens färger. Jag använde dessa överblivna remsor och placerade dem som på bilderna ovan.

Bild20 Bild23

Sedan satte jag dit kortet, lite dekorationer, min titel och text och så var den klar!

Bild21 Bild22

Lite detaljer från min färdiga sida:

Mitt andra projekt jag ville visa är ett kort:

Bild38

Jag började med en bit vit cardstock som jag stämplade en fjärilsstämpel på med embossing ink. Sedan embossade jag pappret med vitt embossingpulver. Detta gör att jag kan jobba med bakgrunden bakom fjärilarna och sedan bara torka av de embossade områdena med en våtservett. Denna teknik kallas emboss resist.

Bild24

På bilden ovan har jag börjat jobba med bakgrunden för att få fjärilarna att stå ut lite mer. Jag började med att spraya på en stencil, vände sedan på den och tryckte den mot mitt fjärilspapper. På så vis får jag, som jag pratade om tidigare, negativet av det ursprungliga motivet.

Bild25 Bild26

På bilden ovan till vänster ser ni resultatet av detta. På bilden ovan till höger har jag skvätt lite utspädd lila akrylfärg över pappret.

Bild27 Bild28

Sedan distressade och inkade jag kanterna för ett mer slitet intryck och för att återigen få fjärilarna att framträda mer.

Bild29 Bild30

Därefter tog jag en klick guldfärg som jag spädde ut med vatten och skvätte den över pappret med en lång, smal pensel.

Bild31 Bild32

Jag blandade i lite lila akrylfärg i guldfärgen och skvätte även den på pappret.

Bild33 Bild34

Vissa av färgdropparna blev lite smutsiga i färgen så jag tog en bit papper och sög upp det yttersta lagret, vilket fick guldfärgen att framträda.

Bild35 Bild36

Den färdiga bakgrunden ser ni på bilden ovan till höger. Sedan ville jag jobba på en till accent till mitt kort. Jag klippte ut en pappersremsa som jag målade med den guld-lila färgen så det blev som på bilden ovan till höger. Det var lite svårt att få ett bra foto här då mobilkameran inte riktigt ville plocka upp skimret som guldet i färgen gav. Men ni förstår poängen.

Bild37 Bild37

Sedan tog jag samma stencil som jag använde till bakgrunden och satte den mot pappersremsan och målade in luckorna med guldfärg. Här ville färgen inte riktigt stanna på plats, så det rann under lite, men eftersom intrycket är så diskret gjorde det inte så mycket.

Bild38 Bild39

Så här blev det färdiga kortet när jag satt ihop alla delar. Spetsen till höger på kortbasen är en stämpel som jag embossat i vitt och samma sak med textstämpeln. Mitt fjärilspapper satte jag på 3D-kuddar och min lila remsa klippte jag i två bitar och satte den översta direkt på pappret och remsan med texten även den på 3D-kuddar.

Det blev ett långt inlägg idag, hoppas ni inte har något emot det! Nästa del med hemmagjorda stenciler kommer på onsdag så håll utkik!

Kram Julia

Categories: Dekorationer, Inspiration, Kort, Pyssel, Scrappat, Tutorial | Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , , | 2 kommentarer

Inläggsnavigering

2 thoughts on “Hemmagjorda stenciler del 1 av 3

  1. Pingback: Hemmagjorda stenciler del 2 av 3 | Lilla Konstnären

  2. Pingback: Sidan kunde inte hittas | Lilla Konstnären

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

