Brodera på papper

Hej hej!

I helgen skulle jag till några kompisar och fira att de flyttat ihop, och då krävs det ju ett kort!

Detta var vad jag fick ihop:

Bild1 Bild2

Jag började med att kolla igenom lite pappersrester och hittade detta blommiga papper och så tänkte jag att det skulle vara snyggt med en svart ram runt. När jag såg blommorna fick jag idén att brodera på dem och kom på att jag hade en rulle silvertråd i mitt syskrin. I och med att det är papper jag skulle sy i och inte tyg, gjorde jag hål med en nål på förhand för att underlätta. På det viset är det faktiskt lättare att kontrollera så att stygnen blir jämna och där man vill ha dem.

Jag lade en upp och nervänd musmatta under pappret när jag stack igenom med nålen, vilket hjälper till så att inte pappret går sönder så lätt. Undvik dock att göra hål för nära varandra för annars kan pappret trasas sönder. Detta fick jag lite problem med när jag skulle brodera mitten på den stora blomman, men som tur var syntes det inte när det var färdigt. Dessutom limmas ju pappret fast i kortbasen så tråden stannar där den är.

Bild3 Bild4

Ramen av stygn är vanliga stygn, men när jag broderade på blommorna sydde jag efterstygn för att det skulle bli tydliga och mjuka konturer. Det är svårt att sluta brodera när man väl har börjat! 

Jag satte det broderade pappret på 3D-kuddar på kortbasen med ett sidenband i ljusblått för att få in en färgklick och knöt en bit av silverbandet runt i en rosett. I mitten av blommorna limmade jag dit några rhinestones. De är egentligen självhäftande, men för att de inte skulle kunna ramla av limmade jag dit dem med flytande lim ändå.

Det blev ett väldigt enkelt men stilrent kort så att broderiet fick vara i fokus!

Kram Julia

Categories: Broderi, Dekorationer, Inspiration, Kort, Maskulint kort, Pyssel | Etiketter: , , , , , , , , , , , , | Lämna en kommentar

Inläggsnavigering

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

