Tutorial – tändsticksask

Hej hej!

Idag tänkte jag visa en tutorial över hur jag sätter ihop mina tändsticksaskar. Idén till detta hittade jag på nätet någonstans, men jag tänkte att jag kunde visa min version av det hela.

Bild1

Börja med att ta ut själva lådorna med tändstickorna i. Sätt sedan ihop askarna som på bild 1 med vanlig tejp.

Bild2

 

Klipp sedan ut två kartongbitar(t.ex. baksidan på ett collegeblock) som är något större än fyrkanten de fyra askarna bildar. Klä sedan in dessa med valfritt papper (bild 3).

När kanterna ska klistras fast, klipp då bort hörnen på pappret en bit ifrån kartonghörnet som på bild 4.

 

 

Om man vill ha brads i hörnen, blir det snyggast att sätta dit dem innan man klistrar fast kanterna eftersom ändarna på bradsen annars syns (vilket jag lärde mig förra gången…).

Bild3

 

Bild 5 och 6 visar hur kartongbitarna ser ut när de är inklädda i papper. Om man inte slarvar som jag kan man hoppa över nästa steg…

Men eftersom mina hörn inte blev särskilt snygga klistrade jag dit trekanter av papper för att täcka detta.

(för övrigt samma papper som jag klippte bort från hörnen på bild 4, inget går till spillo!)

Sedan inkade jag kanterna lite för att binda ihop de olika pappersdelarna bättre (bild 8).

Bild4

Innan jag satte dit kartongbitarna valde jag att stämpla lite på pappret (bild 9).

Om du vill ha med detta steg, gör det nu och inte sen, för när asken är ihopsatt är det mycket svårare att få tydliga stämplade bilder eftersom ytan inte är tillräckligt plan.

Nu när kartongbitarna är färdiga är det dags att sätta ihop asken (bild 11 och 12).

 

Här använder jag dubbelhäftande tejp då flytande lim kan göra att det blir lite buckligt när det torkat.

Bild5

Det sista att göra innan det är dags att dekorera asken är att fixa till tändstickslådorna lite. Dels för att de ska matcha asken men också för att man ska ha något att greppa i när man vill dra ut en låda.

Det mest ultimata hade varit runda pärlor eller liknande eftersom man får bra grepp om dem, men man tager vad man haver! Dock så hade jag ju så klart inte fyra stycken av samma sort, men jag hade fyra som var lila iaf så det fick funka.

Steg 14-16 visar hur jag satte ihop alla delarna. De runda kartongbitarna satte jag ihop för att bradsen skulle komma ut en bit från lådan för bättre grepp. De lila pappersbitarna har jag stämplat, inkat och distressat kanterna.

Här är lite bilder på hur asken ser ut färdigdekorerad:

Bild6

Har har gjort fler tändsticksaskar och dem hittar du här och här.

Apropå ingenting så har jag nu startat ett instagramkonto där jag kommer lägga upp lite behind the scenes-bilder och uppdateringar. Om ni villl följa mig där heter jag lilla_konstnaren!

Kram Julia

Categories: Dekorationer, Inspiration, Pyssel, Tändsticksaskar, Tutorial | Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , | 3 kommentarer

Inläggsnavigering

3 thoughts on “Tutorial – tändsticksask

  1. Ida

    Vilken söt! 🙂 kram

  2. Sophia

    Jätte fin, du är så kreativ 🙂 Kram!

  3. Pingback: Första advent | Lilla Konstnären

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

