Örhängen av papper

Hej!

Idag tänkte jag visa en present jag gjorde till en kompis som nyligen fyllt år:

När man pysslar med allt möjligt som jag gör blir det ofta så att man snubblar in på nya grejer att pyssla och min senaste grej är, som ni kanske märkt, smycken. Men denna gång ville jag experimentera lite extra och testade att göra örhängen av papper. Efter att ha googlat runt lite för idéer och inspiration hittade jag ett roligt exempel här. Men de var gjorda av endast ett lager cardstock i en form som var utklipp med hjälp av en silhouette eller liknande maskin och det stod att de inte var särskilt hållbara, vilket ju inte är så konstigt eftersom de var gjorda i papper. Men då började jag fundera över hur man skulle kunna göra dem mer hållbara så man faktiskt skulle kunna använda dem som riktiga örhängen utan att de skulle gå sönder.

Då kom jag på idén att först förstärka dem med kartong, dvs. jag klippte ut en bit kartong och klädde in den på båda sidor med det mönsterpapper jag ville ha. Sedan när jag var nöjd med resultatet tog jag en bit sandpapper för att jämna ut kanterna. När jag fäst öljetten som skulle fungera som hålet där själva öronkroken skulle sitta täckte jag båda sidor och även kanter med Glossy Accents. På det sättet blev örhängena stadigare och mindre känsliga för eventuellt regn eller liknande. Resultatet blev väldigt bra och jag tror att de kommer hålla ganska länge om man är försiktig med dem.

Eftersom min kompis är galen i Japan så visste jag precis vilket papper jag skulle använda. Det är ett papper från Bo Bunny i serien Serenity som jag haft ganska länge och jag älskar verkligen mönstret! Det för tankarna till körsbärsblommor och det är väldigt japanskt för mig. Jag gjorde två olika former och på de runda använde jag baksidan av pappret, vilket är lite mer diskret. Detta för att jag hade tänkt att skriva på det. Jag valde kanji-tecknet för kärlek – .

Jag använde en vattenfast penna när jag skrev tecknet eftersom Glossy Accents kan göra så att en vattenlöslig penna smetas ut och det ville jag inte riskera. Jag tyckte att de runda örhängena behövde en liten färgklick då pappret var så diskret så jag tog några små röda pärlor och fäste dem nedanför öronkroken.

Det enda som jag blev lite missnöjd med är att Glossy Accents har en tendens att göra små bubblor som inte alltid går att få bort, vilket är lite störande när man vill att det ska vara en slät genomskinlig yta. Men det är ju bara små petitesser..

 

Kram Julia

Categories: Inspiration, Pyssel, smycken | Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , , | 3 kommentarer

Inläggsnavigering

3 thoughts on “Örhängen av papper

  1. Ida

    Jag har kommenterat detta tre ggr men ingen kommentar syns :-O

  2. Verkligen fina örhängen, så vackra!
    kram! <3<3<3

  3. Pingback: Pappersörhängen och en liten ask | Lilla Konstnären

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

