Kort med emboss resist

Hej hej!

Det verkar som att det är mycket roligare att pyssla än att plugga..hm.. Jag har i alla fall suttit en stund och pysslat idag och det blev ett kort i gröna och lila toner med en teknik som kallas emboss resist. Det låter mer komplicerat än det är.

När du embossar ett motiv så blir det resistant det ink du sedan lägger på pappret och inket hamnar runt om det embossade motivet. Detta är bra då embossingpulvret har en tendens att fastna på ink och annat kladdigt som inte är motivet och det vill man ju inte. Därför är det enklast att embossa motivet först och göra bakgrunden sen och sedan bara ta en bit hushållspapper och torka bort det överflödiga inket som hamnat på embossingen.

En annan anledning till att embossa motivet först är att om du använder just clear embossing blir ju motivet den färg som pappret har från början och detta gör att motivet syns mycket starkare jämfört med bakgrunden än om du skulle ha inkat bakgrunden först och embossat motivet ovanpå. Det går ju också att använda embossingpulver i färg om man vill göra bakgrunden först, men det blir ju ett helt annat resultat.

 

Kram Julia

Categories: Dekorationer, Inspiration, Kort, Pyssel | Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , , | 5 kommentarer

Inläggsnavigering

5 thoughts on “Kort med emboss resist

  1. Verkligen fint kort! 🙂 Men förstår inte riktigt det där med embossing 😉 fastän du har förklarat förut…
    Är det embossing i ornamentet på kortet?
    Kram! <3<3<3

    • Själva motivet jag stämplat, dvs ”grästuvan”, är embossat. Man använder en färglös stämpeldyna som håller sig fuktig längre vilket gör att man då kan applicera embossingpulvret över det stämplade motivet. Pulvret fastnar då bara på motivet och sedan för att fixera det värmer man det med värmepistol så det smälter. När det väl är smält kan det motstå ink man applicerar över på samma sätt som t.ex stearin skulle kunna göra. Därför kan du göra bakgrunden efter du har embossat motivet eftersom inket inte fastnar på embossingen utan bara på pappret.

      • Ah, då förstår jag! 🙂 Bra liknelse med stearin – pedagogiskt. Tack för förklaringen hjärtat! 🙂
        Kramar! <3<3<3

  2. kajsa

    Jag håller med om att det där verkar roligare än att plugga! Och fint blir det också. Min faster håller på mycket med att göra kort och jag kollar hennes blogg med ibland. Nu har jag sett att hon gör en massa ”challenges” där man typ får en layout som man gör kortet efter. Jag tycker det verkar superkul men jag får inte börja med några nya prjekt inna exjobbet är klart. Fast jag kan ju alltid förstöra din studiemoral med att tipsa om det 😉 Här är hennes blogg, därfrån hittar man lätt vidare till såna där challenges: http://violetscorner.blogspot.se/

    • Just nu har jag en maaassa litteratur att läsa, så det är svårt att fokusera ibland:) åh vad roligt, kikar lite där nu. Men när du är klar med exjobbet kanske vi kan pyssla lite då?:)

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

