Nåldyna tutorial

Hej hej!

Just nu är det fullt upp med en skoluppgift som ska in snart, men ibland måste man ju ta en paus också. Så igår satte jag mig vid pysselbordet en stund och resultatet blev en nåldyna till mina hatpins. Så jag har här knåpat ihop en liten tutorial över hur jag gjorde den. Jag hittade idén i en video på Youtube och om någon vill se den finns den här. Här är i alla fall min version av den:

jhu      IMG_4385

Först tar du en bit bomull/vadd och formar till en lagom stor boll, uppskatta hur stor beroende på vad du har för burk som botten. Prova att hålla den över burken för att se om den passar. Sätt sedan en gummisnodd i ena änden, så bollen blir spänd.

IMG_4388 IMG_4390

Ta nu tyget du valt ut och täck din boll med det. Försök att forma det så snyggt som möjligt och sätt sedan den andra gummisnodden på samma sätt som den förra. Klipp sedan av det överflödiga tyget utanför gummisnodden.

Namnlös  IMG_4392

Nästa steg kan du hoppa över om du känner att det inte behövs, men för att ge nåldynan lite tyngd la jag en handfull småstenar i botten och limmade fast dem med limpistolen. Därefter är det dags att fästa kudden i burken.

Varför jag använder limpistol till detta är för att det med säkerhet fäster bra och kommer att hålla och för att det torkar fort. Det går lika bra att använda ett annat lim, bara du kollar innan så det fäster på både tyg och metall. Är du en otålig en skulle jag råda till att inhandla en limpistol om du inte har en. Min köpte jagt på clas ohlson. Tror den kostade 39 kronor eller något sådant, så väldigt billigt!

När du fäster dynan, börja med att limma under och sätt fast den i burken. Sen kan man gå runt burken i sidorna med limpistolen och fästa efter hand så den sitter fast ordentligt.

IMG_4393 IMG_4394

Nästa steg är att dekorera! Det går bra med papper, filt, tyg eller kanske någon snygg spets. Här valde jag att ha papper runt och sedan en bit spets för att täcka skarven mellan burken och dynan, då ser man inte lika tydligt att det är en konservburk under. Men det är en smaksak!

njsrgIMG_4397

Jag satte dit ett smalt satinband under spetsen och för att dölja skarven där pappret och banden slutar gjorde jag en blomma som jag satte dit och dekorerade med små pärlor.

IMG_4404   IMG_4408

Så här ser den ut med nålarna på plats! Jag dekorerade en till liten burk med papper och spets att ha sudd och penvässare i.

Jag märkte att bomullen var lite trög att sticka ner nålarna i, men det blir nog lättare efter några gånger. Bomull var det jag hade hemma, och jag hade ingen lust att vänta. Men ett bättre alternativ hade ju varit att ha fyllnadsvadd istället då den är mer ”luftig”.

Nu är det dags att plugga igen! Ha det bra!

Kram Julia

Categories: Altrat, Dekorationer, Inspiration, Pyssel, Tutorial | Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , | 1 kommentar

Inläggsnavigering

One thought on “Nåldyna tutorial

  1. Men åh så fint! 🙂 Vackert beskrivet också! 🙂
    Kramar! <3<3<3

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

