Kort i rosa och grönt

Hej hej!

Idag tänkte jag visa ett kort jag gjorde nu i veckan. Fick sån inspiration att göra ett kort bara för att göra det. Det har varit så många grattiskort på sistone så det var roligt att göra ett bara sådär. Lite annorlunda färgval för att vara mig också, men jag är väldigt mycket inne på turkost och rosa, eller grönt och rosa just nu. Tycker det är så snygga färgkombinationer.

Jag började med en väldigt diskret kortbas eftersom jag hade valt så starka färger. Sedan utgick jag ifrån en washitejp som jag haft ett bra tag men inte använt av någon anledning. Konstigt är det för jag tycker den är så snygg! Så jag bestämde mig för att äntligen använda den på ett kort. Sedan kollade jag igenom mina stuv-papper och hittade en del av ett rosa genomskinligt ark. Vet inte riktigt vad jag ska kalla det, det är inte riktigt vellum-papper för det är lite tjockare och mer plastigt i finishen. Men i alla fall så ville jag använda det också.

När man använder genomskinliga papper är det viktigt att tänka på var man sätter dubbehäftande tejp, eller vad för sorts lim man väljer att fästa det med. På detta kort valde jag en till washitejp i vitt med rosa prickar som jag satte dit som en ram runt det genomskinliga rosa pappret. På baksidan fäste jag sedan den dubbelhäftande tejpen längs med washitejp-ramen. På det viset göms den bakom och man ser inte var pappret är fäst. Ett annat sätt är att fästa det med brads, vilket jag också hade kunnat göra här, men jag ville fästa det ordentligt så jag valde tejpen. Innan jag fäste dit pappret på kortbasen embossade jag det med en blomstämpel och genomskinlig embossing, vilket ger en snygg effekt och gör att det ser ut som ett sånt där specialpapper. Riktigt snyggt!

Fokuspunkten på mitt kort är en cirkel som jag fäst mindre cirklar runt för att skapa en ”scalloped edge”, har inget bra ord för detta på svenska, men det är som en ram formad i semicirklar. Eftersom bradsen jag valde var i ljusgrönt tyckte jag det skulle passa bra med gröna bokstäver. Men då jag inte har några sådana fick jag ta de vita bokstäverna jag hade och färga in dem på något sätt. Jag valde att lägga på lite Stickles i grönt och sedan efter det torkat lägga på ett lager glossy accents, både för att glittret skulle hålla bättre och för att det blir en plastig 3D-effekt som jag gillar.

Så på detta kort fick jag med en massa saker ur mina gömmor som glömts bort. Det är roligt när det händer! Detta kort blev väldigt vårigt i färgerna också, jag vill att det ska bli vår nu!

Kram Julia

Categories: Dekorationer, Inspiration, Kort, Pyssel | Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , | 2 kommentarer

Inläggsnavigering

2 thoughts on “Kort i rosa och grönt

  1. Men oj va fint! Och så välgjort, verkligen proffsigt! Vacker som en vårvind 🙂
    Och våren kommer… i övermorgon mars månad med vårdagjämningen den 20:e.
    Så trots alla kylslagna bakslag så blir det ljusare och ljusare för varje dag 🙂
    Kramar! <3<3<3

  2. Ida

    Men… Jag hade kommenterat på den här :-S

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

