Memory

Hej hej!

För någon vecka sen gjorde jag ett memory till min systerdotter, som fyllde 3 år. Det var ett väldigt roligt projekt. Dock så hade det kunnat bli lite finare med bättre färgläggningspennor och en lite smalare svart penna för konturer. Men med tanke på att jag i princip gjorde klart allt kvällen innan jag skulle åka får jag väl vara nöjd. Jag laminerade dem också för att de skulle hålla bättre då  tuschpennorna jag målade med är vattenlösliga, men också för att det gör dem lite mer lätthanterliga. Men jag fick runda kanterna med en sax, annars var de jättevassa!

Asken har jag gjort själv med mönsterpapper. Det är jätteenkelt att vika till och bra att ha om man ska ge bort små presenter. I detta fall blev asken som en förvaringsbox till memoryt. Jag hittade en jättebra beskrivning för hur man viker denna ask här.

När jag skulle göra själva bilderna på memory-brickorna tyckte jag att det skulle vara roligast, i mitt fall, om jag ritade egna bilder. Men det går ju lika bra att stämpla eller skriva ut bilder. Jag har inte så många figurstämplar så det var inget alternativ för mig.

När jag ritade bilderna gjorde jag först en lös skiss på ett annat papper för att se hur jag ville ha dem. Eftersom jag skulle använda mig av lite tjockare kartong sen kunde jag inte kladda på den eftersom det skulle bli svårt att sudda ut ordentligt, så jag behövde vara säker på hur de skulle se ut innan jag började på självaste brickorna. Jag googlade lite olika bilder av de djuren jag valt och försökte förenkla dem så de skulle se lite mer lekfulla och tecknade ut. Sedan ritade jag samma bilder på de utklippta kartongbitarna, fyllde i konturerna med en svart permanent penna och suddade ut blyertsen.

Till färgläggning hade jag bara vanliga barntuschpennor att använda mig av, men det blev ett helt okej resultat ändå. Om du väljer att stämpla istället för att rita konturer med penna, tänk då på att använda en permanent stämpeldyna så inte tuschen ”smutsas ner” sen.

Kram Julia

Categories: Askar, Dekorationer, Inspiration, Pyssel | Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , | 2 kommentarer

Inläggsnavigering

2 thoughts on “Memory

  1. Ida

    Det är jättefint!! 🙂 kram!

  2. Syster Sophia

    Va fint, vilken bra idé 🙂 Kram

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

