Steampunk

Idag blir det ett till grattiskort att visa upp, för vi var på kalas igår igen. Stilen på det här kortet är något som är helt nytt för mig, steampunk. För att förklara det enkelt är det en blandning av viktoriansk vintage och metalldekorationer av olika slag, till exempel kugghjul, kedjor och liknande.

Först ut bland bilderna är en bild på bakgrunden till framsidan av kortet. Den har jag fått fram genom att använda distressdynor, spraya med vatten och värma med värmefön om vartannat, stämplat olika motiv och slutligen sprayat Glimmer mist över kortet för en skimrande effekt.

På detta kort fick jag kompromissa lite eftersom jag inte hade några metalldekorationer som passade in på temat, så jag googlade lite efter bra bilder på kugghjul, skrev ut dem och använde dem som mall. Sedan klippte jag ut hjulen i kartong och embossade med brun embossing, målade med guldfärg och distressdynor för att få fram en känsla av gammal metall. 

På den färdiga framsidan har jag satt dit kugghjulen och en blomma som är flera utstansade blommor, inkade med distressdynor, stämplade och ihopsatta med brads. På både blomman och löven har jag lagt lite guldfärg här och där och även Liquid Pearls som jag färgat in med Distress ink Peeled Paint. Texten ”Grattis” skrev jag dit för hand med limpenna och embossade det med guldembossing.

Baksidan är framarbetad på samma sätt som framsidan, men jag har även inkat in små pappersbitar och lagt dem på måfå över sidan. Bokstäverna på namnet är skrivna på samma sätt som ”Grattis”, med guldembossing. Runt dem har jag dekorerat med guldglitter.

På de sista två bilderna kan man se den skimrande effekten Glimmer mist, och även Liquid Pearls, ger.

Den här stilen var, som sagt, något helt nytt för mig och det blev ju inte riktigt som jag hade tänkt mig eftersom jag inte hade allt material jag behövde, men jag blev ändå nöjd med det jag kom fram till. Det var väldigt roligt att göra, så nu får jag väl se mig om efter lite nya metalldekorationer!

Julia

Categories: Dekorationer, Inspiration, Kort, Pyssel | Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , | 4 kommentarer

Inläggsnavigering

4 thoughts on “Steampunk

  1. Jag hittade det här http://uppsala.com/evenemang/2012/honsbytardag-och-hantverksdag-samt-loppis och komgenast att tänka på dig och dina papperspärlor! Nu är det ju ganska snart, redan i morgon, men det går nog att hitta fler liknande grejer på den hemsidan. KRAM

  2. Mamsilams:)

    Måste säga att jag är väldigt imponerad! Så skickligt gjort, att skapa känslan av material. Allt är en fantastisk kreation från grunden!!
    kram!<3

  3. Pingback: Grattiskort « Lilla Konstnären

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

